Zelfs in de lekkerste Appletaart …

afbeelding van Martine Hafkamp

Voorheen een product dat alleen door vakmensen gebruikt werd, waar geen virussen voor waren en zich hevig uit de markt prijsde heeft zich langzaam uitgebreid tot een zeer gewild en veel verkocht merk met een ijzersterk imago.

Ook Apple maakte haar tweedekwartaalcijfers bekend en wat blijkt? Hoewel de resultaten uitstekend waren, zit zelfs in de lekkerste appeltaart wel eens een pit. De omzet steeg tot 35 miljard dollar, vergeleken met 28,6 miljard dollar in dezelfde periode het jaar eerder. De marges op de producten werden met ruim een procent verhoogd. Maar, hoewel het er een keer van moest komen, Apple miste de winstprognoses. Wanneer je de (hoge) verwachtingen telkens overtreft, worden die verwachtingen steeds verder opgeschroefd. Eens is het echter over met uitzonderlijke groei. ‘Back to normalcy’, zoals de Amerikanen zo mooi kunnen zeggen.

De groei van het aantal verkochte iPhones was nog steeds 28 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Toevallig werd onlangs de 250 miljoenste iPhone verkocht. En zodra Apple een contract kan sluiten met China Mobile, de grootste telecommunicatieaanbieder daar, treedt het toe tot een nog grotere markt. Namelijk 667 miljoen Chinese abonnees waarvoor het netwerk nu nog niet compatibel is met een iPhone. De verkopen van de iPad vielen ook niet tegen; het waren er ongeveer 17 miljoen de afgelopen drie maanden. Een groei van maar liefst 84 procent.

Apple is qua marktkapitalisatie het grootste bedrijf in de Verenigde Staten. De onderneming is net, voor het eerst sinds lange tijd, weer dividend gaan uitkeren; 2,65 dollar. Daarnaast heeft men besloten een deel van de enorme kaspositie te gebruiken om eigen aandelen in te kopen.

Dat populariteit ook zo zijn problemen met zich meebrengt blijkt maar weer uit de bedrijven die het succes van Apple proberen na te streven. Zo voert Apple rechtszaken tegen de makers van de Android-software, waarbij Samsung als eerste in de schijnwerpers staat. Door Google als softwareproducent niet direct aan te klagen maar de hardware maker, ziet Apple meer kansen tot succes. De vijandigheid is groot. Zo heeft Steve Jobs altijd gezegd dat hij de Android software een kopie vond van de Apple software. Onlangs bleek uit onderzoek dat in het tweede kwartaal wereldwijd 85 procent van alle smartphones draaide op software van Google of Apple. Hiervan neemt overigens Android met een marktaandeel van 68 procent de grootste hap uit de taart.

Apple maakt het grote onderscheid door te kunnen bogen op een ongekende loyaliteit van haar gebruikers. Uit onderzoek van de LA Times bleek dat 14 procent van de huidige gebruikers zeker weet dat de volgende telefoon een Apple zal worden, vergeleken met 2 procent van de Samsung gebruikers. Door deze unieke positie heeft Apple de mogelijkheid zeer hoge marges te behalen. Apple heeft dan misschien slechts 10 procent van alle telefoons in 2011 verkocht, wat gelijk stond aan 25 procent van de omzet, maar dat resulteerde in meer dan 50 procent van de winst in de gehele telecomsector (Bron: Developer Economics 2012).

De verkopen van de iPhone kunnen in de tweede helft van het jaar wederom tot grote hoogtes stijgen, ervan uitgaande dat de iPhone 5 binnenkort op de markt wordt gebracht. De echte liefhebbers (en dat zijn er heel veel!) zullen de nieuwe kopen; anderen zullen wachten op de huidige update versie van de iPhone 4, die dan wellicht in de aanbieding zal zijn. Om het plaatje compleet te maken nog even het volgende. Sinds 2001 heeft Apple niet alleen 6 iPods geïntroduceerd, maar ook 6 iPod Nanos, 4 iPod Touches, 5 iPhones en 3 iPads.

Apple biedt gebruikers de mogelijkheid verschillende apparaten met elkaar te verbinden en op elkaar aan te sluiten. De nieuwe versie van het besturingsprogramma Mountain Lion geeft de klant de voordelen van het sterk geïntegreerde systeem. Naar schatting had op de eerste twee dagen na introductie al drie procent van de Mac gebruikers voor het nieuwe systeem betaald.

Maar wat staat er zoal op het programma van Apple? Niemand die het weet, maar suggesties zijn er genoeg. Er gaan bijvoorbeeld geruchten dat een nieuwe iPad Mini grandioos zou kunnen gaan bijdragen aan nieuwe verkoop- en winstrecords, mocht deze uitkomen. Ook zijn er speculaties over het uitkomen van een HD iTV, die dan ook weer fijn gebruik zou mogen maken van de koppeling tussen alle apparaten. Daarnaast zijn er kenners die, naar aanleiding van de biografie van het Apple masterbrein Steve Jobs, denken dat de mogelijkheid bestaat dat Apple toetreding zoekt tot de educatieve boekenmarkt of misschien zelfs wel bezig is met de iWallet, die zorgt voor betalingen via de Apple apparaten. Zou Apple de potentie hebben in de toekomst hele mensenlevens in te richten?

Productontwikkeling wordt het liefst zo veel mogelijk binnen de eigen gelederen gehouden. Apple heeft de afgelopen vijf jaar slechts twaalf overnames gedaan, waarvan geen één boven 400 miljoen dollar. Adam Lashinsky beschrijft in zijn boek de alternatieve managementfilosofie van Apple, die er echt is ingesleten. De overgang van Steve Jobs naar Tim Cook heeft niet geleid tot een langdurige afwaardering van het aandeel; de prijs is alleen maar omhoog gegaan sinds overlijden van de grondlegger. Waarschijnlijk mede door de ideeën die Steve heeft achtergelaten. Deze nalatenschap heeft zich diep in het bedrijf geworteld en zal niet zo maar verloren gaan.

Feit blijft dat Apple een ontzettend solide bedrijf is met prachtige producten. Dat het bedrijf in slechtere economische tijden nog steeds zulke omzetten maakt, terwijl haar producten veel hoger geprijsd zijn dan die van de concurrentie, verdient een pluim. Sommige analisten rekenen zelfs op een potentiële aandelen prijs van boven de 1000 dollar. Een voortzetting van het koersverloop van de laatste tien jaar lijkt mij echter onhaalbaar. Zelfs in de lekkerste appeltaart zit immers wel eens een pit. Maar nu er weer dividend uitgekeerd wordt en Apple wellicht in de Dow Jones wordt opgenomen, zou het een grote schare nieuwe aandeelhouders kunnen aantrekken.

 

Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Apple in portefeuille.

 

Martine Hafkamp is directeur van Fintessa te Baarn, www.fintessa.nl

Deze column is geen advies.
Lees op hun site haar disclaimer.


Ook interessant: