Visie en media

afbeelding van Edwin Wierda

De zomervakanties zijn praktisch ten einde en we kunnen concluderen dat deze zomermaanden voor de beleggers goed zijn geweest. De markten zijn gestegen en rustiger geworden.

Door internet en televisie is beleggersinformatie steeds sneller beschikbaar voor een steeds groter wordende groep beleggers. Aan de ene kant is dat natuurlijk goed. Het zorgt voor transparantie en een eerlijkere markt. Maar het heeft ook nadelen die beleggers geld kunnen kosten.

Bij beleggen gaat het over het hebben van een visie en het inspelen daarbinnen in de effectenportefeuille. En die visie zegt iets over algemene ontwikkelingen die men verwacht. Daarbij moet de lezer denken aan de grote lijnen. Het gaat om rentevisie, een mening over economische groei, over winstmarges etc. En belangrijk, het gaat om de (middel)lange termijn. Maar natuurlijk is daarnaast ook een visie die betrekking heeft op individuele bedrijven die gerelateerd is aan de grote lijnen.

Nadeel van de snelle media is dat beleggers op de korte termijn door de vele dagelijkse nieuwtjes op het verkeerde been kunnen worden gezet en onzeker worden. De korte termijn ontwikkelingen kunnen in strijd zijn met de lange termijn visie.

Laat ik het verduidelijken met een voorbeeld. Een belegger kan als visie hebben dat de wereld nog wel een behoorlijk aantal jaren olie nodig heeft en dit koppelen aan Koninklijke Olie. Dit bedrijf is financieel erg sterk en keert jaarlijks rond de 5% dividend uit. Zolang de olie dus nog nodig is en het dividend wordt uitgekeerd, is er niets aan de hand. Wanneer die beleggers op de televisie een typische Amerikaanse verslaggever zien die roept dat er een orkaan op komst is en dat olieplatforms uit voorzorg ontruimt worden, wordt de belegger onrustig en verkoopt hij de aandelen in paniek. Pas na de verkoop denkt de belegger na en komt tot de conclusie dat dit soort ontruimingen eigenlijk elk jaar wel plaatsvinden en dividend en olievraag niet in gevaar zijn.

Maar er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden. Denk eens aan beleggers die jarenlang met veel plezier in Unilever beleggen en dan op internet een bericht lezen van een analist die denkt dat de winstgroei van het bedrijf lager is dan verwacht. Moet je dan in paniek verkopen zonder uit te zoeken waarom hij dat denkt en wat de geloofwaardigheid van deze persoon is?

Naast het door elkaar heen halen van korte- en lange termijnontwikkelingen is er het probleem van de informatievergaring. Alles weten is niet altijd goed. Ik bedoel daarmee te zeggen dat teveel informatie hebben niet altijd tot goede beleggingsresultaten leidt. Het gaat niet om de hoeveelheid informatie maar om de juiste informatie.

De hoeveelheid informatie is enorm toegenomen door internet en tv. Ik ken mensen die 24 uur per dag alle informatie verzamelen en daardoor de juiste informatie over het hoofd zien!

De juiste informatie is vaak moeilijker te vinden. Soms moet je hier ook voor betalen. Denk met name aan abonnementen. Betaalde informatie is waardevoller dan gratis informatie.

De conclusie is dus dat het verstandig is om de enorme hoeveelheid informatie goed te filteren. En dat kost inspanning en tijd. Beleggers die dit er voor over hebben, vergroten hun kansen. Een andere oplossing is natuurlijk de beleggingen uitbesteden aan een vermogensbeheerder.
 

Edwin Wierda is directeur van Wierda en Partners Vermogensbeheer te Assen, www.wierdavermogensbeheer.nl

Deze column is geen advies.
Lees op hun site zijn disclaimer.


Ook interessant: