Valuta van een turbo

Wordt de prijs van een turbo Apple in euro of in dollar weergegeven?
(Vraag van: Coen van der Kroon; datum: 12-09-2012)

 

Selwyn Duijvestijn, specialist in turbo's, speeders en sprintersAntwoord van Selwyn Duijvestijn:
Het antwoord op deze vraag kan simpel worden gegeven. Het is namelijk zo dat de prijs van een turbo altijd in euro’s wordt weergegeven. Toch wil ik graag wat dieper op de materie ingaan, omdat ik me goed kan voorstellen dat deze vraag speelt. De onderliggende waarde is in deze vraag immers een aandeel dat in USD noteert.
 

De onderliggende waarde

Met een turbo profiteert u van de volledige stijging of daling van een onderliggende waarde, terwijl u slechts een fractie van de waarde investeert (hierdoor ontstaat immers de hefboomwerking van een turbo). De rest financieert de uitgevende partij voor u. Het door de uitgevende partij gefinancieerde gedeelte wordt het financieringsniveau genoemd en hierover betaalt u rente. Dit maakt het voor de uitgevende partij interessant om het product in de markt te zetten en daarom struikelen RBS, ING, ABN Amro, Citigroup en Commerzbank over elkaar heen om u turbo’s, sprinters en speeders aan te bieden.

Al sinds jaar en dag maak ik gebruik van de turbo’s van RBS. Ik ga daarom met mijn uitleg verder aan de hand van dat product.
 

Bied- en laatprijs

Turbo’s worden genoteerd op Euronext Amsterdam met RBS als liquidity provider (ook wel market maker genoemd). Dat wil zeggen dat RBS onder normale marktomstandigheden tijdens beursuren van Euronext Amsterdam bereid is om turbo’s te kopen en te verkopen. Hierdoor is het voor u mogelijk om een turbo te kopen, ook al is er geen andere belegger die op dat moment zijn turbo’s wil verkopen. RBS is dan de verkopende partij.

De prijs waarvoor RBS bereid is een turbo te kopen wordt de ‘biedprijs’ genoemd en de prijs waarvoor RBS bereid is een Turbo te verkopen wordt de ‘laatprijs’ genoemd. Het verschil tussen de bied- en laatprijzen wordt de spread genoemd. De bied- en laatprijzen, spread en de hoeveelheid turbo’s die RBS bereid is te kopen of verkopen worden bepaald aan de hand van onder andere de volgende factoren:

  • de waarde of koers van de onderliggende waarde;
  • vraag en aanbod in de turbo en de onderliggende waarde;
  • onzekerheid en beweeglijkheid van de markt;
  • de openingstijden van de beurs waarop de onderliggende waarde is genoteerd.
     

De bied- en laatprijs van een turbo is altijd in euro’s genoteerd omdat we te maken hebben met een product genoteerd aan Euronext Amsterdam. Een andere factor waar de waarde van een turbo mee te maken heeft is daarom het wisselkoersrisico.
 

Wisselkoersrisico

Als de onderliggende waarde in buitenlandse valuta is genoteerd, zal de koers van de turbo worden beïnvloed door wisselkoerseffecten. Een waardestijging van buitenlandse valuta ten opzichte van de euro heeft een positief effect, terwijl een waardedaling in een negatief effect resulteert.

Apple is een Amerikaans aandeel dat in Amerikaanse dollars genoteerd is aan de Nasdaq. Een waardestijging van de dollar ten opzichte van de euro heeft een positief effect op de koers van een turbo long Apple. Een waardedaling van de dollar ten opzichte van de euro heeft daarom juist een negatief effect op de koers van een turbo long Apple. Precies het tegenovergestelde geldt natuurlijk voor een turbo short.

Als u op korte termijn handelt met turbo’s is het wisselkoersrisico wellicht te vergeten, maar op lange termijn speelt het een grotere rol dan u denkt. Zeker nu de eurocrisis nog steeds dagelijks in het nieuws is en de bewegingen van valutaparen hard heen en weer schommelen, wil ik u daarom op het hart drukken om altijd met meerdere scenario’s rekening te houden.

Selwyn Duijvestijn is algemeen directeur van BeursBazaar/Turbo-Trading Nederland te Best.