SBM Offshore bevrijd van omkopingsjuk

afbeelding van Nico Inberg

Vandaag (woensdag 12 november 2014) kwam SBM Offshore eindelijk met de langverwachte settlement van de omkopingszaak. Sinds het bekend worden van deze onfrisse praktijken in het verleden ligt de koers van SBM zwaar onder druk, wat resulteerde in een koers die zelfs regelmatig onder de € 10 euro dook.

Na de kapitaalinjectie door HAL Investments in december 2012, en de claimemissie in april 2013, toen SBM geld nodig had om de afboekingen op het YME-project te financieren, leek SBM er desondanks goed voor te staan. De omzet steeg sterk en er was veel vraag naar de specifieke kennis van SBM Offshore.

De omkopingszaak gooide echter roet in het eten. Het heeft het bedrijf veel energie, en ook veel goodwill gekost. Het ging zelfs zover dat bij Petrobras, het Braziliaanse oliebedrijf, niet meer mee mocht worden gedaan aan nieuwe offertes. Nu er een overeenkomst met de Nederlandse en Amerikaanse toezichthouders is gesloten, verwacht ik dat ook met Brazilië snel tot een akkoord kan worden gekomen.
 

Invloed boetebedrag

De gespreide betaling van de boete van $ 240 miljoen ($ 100 miljoen nu, $ 70 miljoen op 1 december 2015 en $ 70 miljoen op 1 december 2016) zorgt ervoor dat het boetebedrag niet al te zeer op de kasstroom drukt.

Het bedrijf uit Schiedam (of eigenlijk Monaco) kan zich nu weer gaan richten op de echte problemen: de teruglopende investeringen in de olie-industrie.
 

Terughoudendheid in verband met dalende olieprijs

De dalende olieprijs (van $ 120 tot $ 80) heeft ervoor gezorgd dat oliebedrijven terughoudend zijn met het doen van nieuwe investeringen. Olie boren in zee en in diepe gronden is lucratief als er meer dan $ 100 voor een vaatje neergeteld wordt. Wanneer de prijs zakt tot onder de $ 75 komt het financiële plaatje er opeens heel anders uit te zien. Mijnbouwbedrijven gingen de olietoeleveranciers voor: ook zij kwamen in het nauw toen de grondstoffenprijzen fors daalden en er teveel investeringen waren gedaan op basis van een te hoge marktprijs.

Voor SBM is het nu zaak hoe om te gaan met die verwachte teruggang in de oliemarkt. Het houdt in ieder geval in dat er prijsdruk en margedruk zal ontstaan omdat er minder te verdelen valt voor alle toeleveranciers in die sector. Dat maakt dat het bedrijf meer dan ooit op de kosten zal moeten letten en dat is op zich al geen sinecure bij de miljardenprojecten waar SBM op inschrijft.
 

Grootaandeelhouder HAL denkt mee

Tot slot: de recente ophef rond Fugro heeft aangetoond dat grootaandeelhouder HAL (13.3% in SBM Offshore en 50% in Boskalis) actief meedenkt op de achtergrond en klaarstaat wanneer er additionele financiering nodig is. Dat is een mooi steuntje in de rug voor de SBM-aandeelhouder, die na een aantal moeilijke jaren nu eindelijk eens mag gaan dromen van hogere koersen.


Nico Inberg is directeur van Inberg Financial Content te Naarden, www.inbergfinancialcontent.nl

Deze column is geschreven op persoonlijke titel en bedoeld als achtergrondinformatie over de ontwikkelingen op de financiële markten. Nico Inberg is volledig onafhankelijk. Eventuele opmerkingen of aanbevelingen in deze column zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Nico Inberg aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid ten aanzien van het navolgen van eventuele aanbevelingen of adviezen in deze column. Inberg Financial Content is niet vergunningsplichtig en biedt onafhankelijke informatie aan verschillende media-uitingen.


Ook interessant: