Robert Baars versus Martine Hafkamp

Robert BaarsMartine Hafkamp

 

Robert Baars (BeursEffecten) interviewt Martine Hafkamp (Fintessa)

 

 

1. Hoeveel jaar zit je nu in het vak en wat was je beweegreden om de beleggingen in te gaan?

Ik ben sinds het begin van de jaren’90 actief in het beleggingsvak. Na mijn studie bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en de beleggingsafdelingen van Aegon en Stad Rotterdam ben ik vervolgens in de wereld van het particulier vermogensbeheer gerold.

Na een aantal jaren in loondienst te hebben gewerkt heb ik vergunning aangevraagd bij de AFM voor mijn eigen vermogensbeheerkantoor: Fintessa. Een van de belangrijkste redenen waarom ik voor mezelf wilde beginnen is het zelf hebben van verantwoordelijkheid. Ik had specifieke ideeën over hoe cliënten beter bediend kunnen worden en ik was ervan overtuigd dat, als dat ik dat helder en duidelijk verwoordde, ik daar mijn bestaansrecht aan zou kunnen ontlenen.

Heel veel partijen hebben hun mond vol van het centraal stellen van de cliënt, maar er is maar een beperkt aantal die dat in de praktijk ook werkelijk doet. Grootbanken en andere vermogensbeheerders maken veelal gebruik van beleggingsfondsen of andere eigen producten, waardoor je op z’n minst kunt afvragen wiens belang daar het meest mee gediend is. Dat doe ik bij Fintessa dus anders. Wij hebben geen eigen producten en alles waar wij voor onze cliënten in beleggen is dagelijks verhandelbaar.
 

2. Wat is naar jouw mening het belangrijkste element om goed met beleggen bezig te zijn?

Je gezonde verstand gebruiken, je niet laten leiden door de waan van de dag maar altijd je oorspronkelijke doelstellingen in de gaten blijven houden. Verder moet je begrijpen waar je in belegt. Als je niet precies weet waar je mee bezig bent ontstaan er onnodige risico’s.
 

3. In de hypotheek- en verzekeringsmarkt is al enige tijd een transparantieslag aan de gang over verborgen kosten. Op welke wijze verwacht je dat dit zijn uitwerking kan krijgen op vermogensbeheer?

Daar is natuurlijk al het nodige in gang gezet. Beleggingsfondsen moeten inzicht geven in de kosten die binnen een fonds in rekening worden gebracht. Van belang is dat alle partijen onder dezelfde randvoorwaarden kunnen opereren en hun diensten aan de consument kunnen aanbieden. Een aantal partijen zal met de billen bloot moeten, omdat hun dienstverlening dankzij het zichtbaar maken van verborgen kosten veel minder goedkoop zal blijken dan tot nu toe voorgespiegeld.

Ik vind transparantie het allerbelangrijkste, cliënten moeten vooraf weten wat ze waarvoor moeten betalen. Daar ben ik al tijdens het kennismakingsgesprek heel helder over. Potentiële cliënten kunnen dan zelf de afweging maken of ze de kosten vinden opwegen tegen de beoogde doelstelling. Dat gaat verder dan rendement alleen. Gemoedsrust kan ook heel veel waard zijn.
 

4. Hoe kan een consument zelf weten of vermogensbeheer geschikt is voor hem of haar?

Een consument moet zich altijd goed oriënteren voordat hij of zij met een partij in zee gaat. Vermogensbeheer is iets heel persoonlijks en draait om vertrouwen. Omdat financiële markten zich niet laten voorspellen moet je moet zeker weten dat de partij die jouw vermogen voor je beheert bij je past. En je moet bij jezelf nagaan of je er tegen kan om je portefeuille in waarde te zien fluctueren.
 

5. Welke informatie wil je graag nog aan de bezoekers van BeursEffecten meegeven?

De gouden tip bestaat niet. Risico en rendement gaan altijd hand in hand. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het meestal ook.
 

Volgende interview: Martine Hafkamp versus Cees Smit