Oracle is in de wolken

afbeelding van Cor Wijtvliet

Larry Ellison, oprichter van Oracle, is altijd een eigenzinnig man geweest die zich weinig aantrok van de heersende opvattingen op de financiële markten. In de afgelopen 10 jaren heeft hij meer dan 70 bedrijven overgenomen voor het lieve sommetje van ongeveer USD 40 miljard. Hij deed dat tegen de zin van juist de financiële markten die enerzijds bang waren voor grote integratieproblemen en anderzijds voor een enorme verwatering van de winst per aandeel. De bezwaren waren natuurlijk niet helemaal ongegrond. Oracle deed niet alleen aan kralen rijgen (kleine bedrijven overnemen) maar deed ook een bod op de grote namen in de sector zoals Peoplesoft, Siebel en Sun Microsystems.
 

Oracle nummer 1

Ellison had uiteindelijk twee doelen voor ogen. Oracle moest de nummer 1 worden in business software. Die stek was toen voorbehouden aan het Duitse SAP. De kloof met dat laatste bedrijf was indertijd enorm groot en was onoverbrugbaar als Oracle slechts organisch zou groeien. In de tweede plaats wilde Ellison de basis van Oracle verbreden. Het bedrijf was groot geworden als bouwer van databasehardware en software. De marges op deze technologie kwamen echter meer en meer onder druk. Het bouwen van applicaties was een lonkend alternatief zoals SAP overtuigend aantoonde. Ellison kocht daarom heel veel bedrijven met aantrekkelijke applicaties in hun portfolio. Op die manier kon hij de grote internationale bedrijven een one-stop-shop bieden. Bedrijven konden voor al hun softwarewensen bij Oracle terecht

De strategie van Ellison is uiteindelijk succesvol gebleken. Het heeft SAP onttroond als nummer 1 inbusiness software met een omzet van meer dan USD 35 miljard en is nu na Microsoft het grootste softwarebedrijf ter wereld.
 

Nieuwe uitdaging Oracle

De afgelopen jaren heeft Oracle met succes gewerkt aan de integratie van alle software en hardwareovernames. Dankzij al deze acquisities is het bedrijf in staat databases en applicaties naar iedere individuele wens te verpakken. Maar het heeft ook datacentra gebouwd, waar bedrijven terecht kunnen om databases en softwareapplicaties te huren. Het gaat in totaal om meer dan 100 applicaties, de zogeheten Fusionapplicaties. Deze applicaties zijn bij zulke uiteenlopende taken in te zetten als sales, human resources, financiën en het beheer van de inventaris. Om de aantrekkelijkheid van al deze functionaliteiten te verhogen gaat Oracle de wolken in. Het gaat een zogeheten cloud service aanbieden. Bedrijven kunnen een Oraclewebsite bezoeken en daar hun software - en hardware wensen kenbaar maken en uiteindelijk een online contract afsluiten.

Als het om het aanbieden van cloud services gaat, is Oracle bepaald geen pionier. Het bedrijf is een achtervolging gestart op concurrenten als Salesforce en SAP. Oracle ziet deze nieuwe uitdaging met meer dan voldoende vertrouwen tegemoet. Dat spreekt uit het besluit voorlopig geen nieuwe acquisities te doen en te vertrouwen op organische groei. Die moet dit jaar op 8% uitkomen waardoor de omzet bijna USD 39 miljard bedraagt.
 

Mindere bedrijfsresultaten

Op zich is deze strategie wel te begrijpen. Oracle heeft niet voor niets miljarden en nog eens miljarden geïnvesteerd in allerhande technologieën. Na jaren van zaaien lijkt de tijd gekomen om te oogsten. Daar komt nog bij, dat ook het grote internationale bedrijfsleven zich niet langer aan de zwakke economische trends kan onttrekken. De winst per aandeel van bedrijven in de S&P 500 zal waarschijnlijk met gemiddeld 14% toenemen. Dat is een stuk minder dan de 19% en 20% van de twee voorafgaande kwartalen. Voor Europa zijn de verwachtingen al niet veel beter. Bedrijven in de Stoxx Europe 600 zullen een groei van de winst per aandeel laten zien van nog geen 6%. Tegen maar liefst 18% in het tweede kwartaal. Hoewel veel bedrijven over heel veel cash beschikken, is het begrijpelijk dat onder huidige onzekere omstandigheden bedrijven investeringen on hold zetten totdat er meer duidelijkheid over de economie komt. De overtollige cash kunnen ze eventueel gebruiken om het dividend te verhogen of om eigen aandelen in te kopen. Oracle heeft zich overigens niet in die richting uitgelaten. Wel heeft het bedrijf in 2011 het dividend verhoogd van USD 0,05 per aandeel naar USD 0,06.
 

Conclusie Oracle

Als we naar de resultaten van Oracle over de verschillende kwartalen kijken, dan lijkt het erop, dat ook Oracle last krijgt van groeivertraging. De winst per aandeel over het eerste kwartaal van het gebroken jaar 2011/2012 steeg met 14% tot USD 0,48. In het laatste kwartaal van 2010/2011 steeg de winst nog met 25% tot USD 0,75 en in het kwartaal daaraan voorafgaande bedroeg de winsttoename zelfs 40% en kwam de winst per aandeel uit op USD 0,54. Overigens oefenen valutaschommelingen een grote invloed uit op de uiteindelijke winstcijfers.
 

Cor Wijtvliet is directeur van Wijtvliet Research en partner bij De Weygerbergen, bureau voor performance meting en vermogensbegeleiding. (weygerbergen.com)

Deze column is geen advies.
Lees op hun site zijn disclaimer.


Ook interessant: