Opkomende kansen

afbeelding van Martine Hafkamp

Nederlandse consumenten en beleggers blijven somber. Gevangen in verkiezingsretoriek lijken zowel zij als veel politici te vergeten dat de wereld groter is dan het voortmodderende Europese continent. Een aantal grote multinationals blijft echter wel in mogelijkheden denken. Dit kan beleggers kansen bieden.

Zo maakte The Coca-Cola company onlangs bekend dat zij voor een bedrag van vijf miljard dollar de komende acht jaar actief gaan investeren in India. Ondanks de solide positie van grote concurrent Pepsi Co. in dit land ziet Coca-Cola toch kansen voor uitbreiding van het marktaandeel van het eigen merk.

Ook Spaanse kledinggigant Inditex gooit hoge ogen met uitstekende cijfers in een toch wat negatiever beursklimaat. De meest recente kwartaalcijfers waren fors beter dan verwacht door onder andere de expansie in landen als China en India. Deze focus op groeimarkten zien we ook bij Audi. Dit automobielconcern kondigde eind mei nog aan een nieuwe fabriek te openen in Mexico. Er zijn dus zeker nog lichtpuntjes aan de horizon voor de multinationals.

Wat de genoemde landen natuurlijk allemaal gemeenschappelijk hebben is de grote binnenlandse consumptiemarkt, die alleen nog maar sterker zal groeien zodra de lokale bevolking meer te besteden krijgt. Specifiek zie je dit in India, waar de middenklasse de afgelopen jaren floreerde. Internationale merken deden hun intrede, terwijl de Indiërs zich aanpasten aan een Westerse levensstijl van eindeloos consumeren. En met een inwonertal van 1,2 miljard mensen is er nog heel wat potentiële bestedingsruimte over; geschat wordt dat in 2025 ruim 40 procent van de Indiase populatie zich in de middenklasse begeeft. Daarmee is het de snelst groeiende bevolkingsgroep. Coca-Cola ziet hier dan ook terecht een markt voor hun producten.

Voor beleggers blijven opkomende markten met een gemiddelde economische groei van rond 4 procent eveneens interessant. Het uitzicht op het organiseren van het wereldkampioenschap voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016 in Brazilië geeft beleggers weer nieuwe kansen om te winnen, maar dan in Zuid-Amerika. Gezien het gegeven dat gevestigde bedrijven kunnen profiteren van de groeiende koopkrachtige bevolking en deze grote aankomende evenementen, zijn beleggingskansen hier nog steeds een blik waardig. Wat voor beleggers een mooie bijkomstigheid is, is dat Braziliaanse ondernemingen juridisch verplicht zijn 25 procent van de behaalde winsten in de vorm van dividend direct aan hun aandeelhouders uit te keren. Dit resulteert in een gemiddeld dividendrendement van 4,1 procent voor Braziliaanse beursgenoteerde ondernemingen. Dat percentage is anderhalf procent hoger dan het gemiddelde dividendrendement van de ondernemingen die zijn opgenomen in de S&P500.

Het gegeven dat overheden van opkomende economieën een dividendverplichting opleggen, kan door beleggers positief worden uitgelegd. Vooral in tijden van onrust is de houdbaarheid van het uitkeren van dividend toch een zekerheid voor minderheidsaandeelhouders. Voor hen is het immers moeilijk een stevige vinger in de pap te houden waar het gaat om management of investeringsrisico’s.

Een land dat eveneens in de spotlights staat is Mexico, waar afgelopen weekend presidentsverkiezingen zijn gehouden. Ook daar is de afgelopen jaren de middenklasse groter en groter geworden, iets waar Carlos Slim volop van heeft kunnen profiteren. Nu naar alle waarschijnlijkheid PRI leider Peña Nieto de macht in handen heeft gekregen, zou dat mogelijk kunnen leiden tot een terugkeer naar de meer ondemocratische praktijken van de tweede helft van de vorige eeuw.

Anderzijds zou, door de economische en sociale programma’s die deze partij op stapel heeft staan en die zijn gericht op verdere marktwerking en baancreatie, het zakenleven wel eens kunnen profiteren van een strenger beleid op (drugs)criminaliteit en een gunstiger bedrijfsklimaat.

Het feit dat Coca-Cola, maar ook Inditex en Audi kijken naar de wereld buiten de dollar en euro mag mijns inziens toch betekenen dat zij nog steeds heil zien in de markten van de toekomst. Een investering in deze stabiele multinationals, die niet bang zijn investeringen te doen en te groeien, is binnen een goed gespreide beleggingsportefeuille dan ook nog een verantwoorde keuzeoptie. Want het is niet voor niets: Always Coca-Cola.
 

Auteur heeft privé geen positie in één van de genoemde aandelen, klanten van Fintessa evenmin.
 

Martine Hafkamp is directeur van Fintessa te Baarn, www.fintessa.nl

Deze column is geen advies.
Lees op hun site haar disclaimer.


Ook interessant: