‘Nestlé, what else?’

afbeelding van Martine Hafkamp

George Clooney is het gezicht van Nespresso, één van de bekende merken van het Zwitserse Nestlé. Begonnen in 1866 als de eerste fabriek van Europa van gecondenseerde melk, is de Zwitserse onderneming van Henri Nestlé in 145 jaar uitgegroeid tot de grootste voedselproducent ter wereld. Hoewel Zwitsers, wordt ongeveer 95 procent van de omzet in het buitenland behaald.

De meeste omzet en winst wordt dan ook niet in Zwitserse franken behaald. Wel rapporteert Nestlé in deze valuta. Omdat de frank flink in waarde is gestegen, lijken de cijfers die Nestlé rapporteert op het eerste gezicht wellicht iets tegen te vallen. Maar, dit is dus puur te wijten aan de rapportagevaluta.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers overtrof Nestlé de verwachtingen van de analisten. En het blijft goed gaan. Want bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers heeft Nestlé de omzetverwachting voor heel 2011 verhoogd, ondanks de hogere grondstofprijzen. Over de eerste negen maanden groeide de omzet met 7,3 procent tot 61,34 miljard Zwitserse Frank (50 miljard euro).

De sterkste groei deed zich, net als bij concurrent Unilever, voor in de opkomende markten in Azië en Afrika. In de rest van de wereld slaagt het concern er echter in om eveneens te groeien dankzij baanbrekende vernieuwingen. Nestlé richt zich met Nestlé Health Science sterk op deze innovaties. De onderneming beschikt over het grootste research en development-netwerk van alle voedingsconcerns.

In vrijwel elk land op aarde heeft Nestlé een fabriek staan. Wereldwijd werken er ongeveer 280.000 mensen bij het concern. De belangrijkste branches zijn babyvoeding (o.a. Nutrition), gebotteld water (o.a. Perrier, Vittel en San Pellegrino), ontbijtgranen, chocola (o.a. Kit Kat, Smarties), koffie (Nescafé, Nespresso), melk, dranken (Nesquik, Nestea), ijs (o.a. Häagen-Dasz, Mövenpick), voedingssupplementen (Maggi) en diervoeding (o.a. Felix, Friskies, Gourmet). Met 30 van deze topmerken realiseert men meer dan 1 miljard Zwitserse frank omzet per product. Bijzonder is dat Nestlé erin slaagt de Brazilianen, toch een koffiebonen producerend land bij uitstek, koffie te verkopen tegen steeds hogere marges…

Sinds 2007 heeft het concern voor 35 miljard Zwitserse frank ingekocht aan eigen aandelen. Inmiddels is men daarmee gestopt. Het grote saldo aan kasmiddelen (ongeveer 16 miljard Zwitserse frank) wil men liever inzetten voor het kopen van groei. Zo wil Nestlé met een bod van 1,7 miljard dollar een belang van 60 procent kopen in de, na Mars, grootste zoetwarenfabrikant van China. De Chinese overheid bestudeert momenteel deze grootste overname ooit in China door een buitenlandse onderneming. De verkopen van snoepgoed in China zijn de afgelopen 5 jaar met 63 procent gegroeid.

Ook wil Nestlé graag de babyvoedingsactiviteiten van Pfizer overnemen. Dit gaat circa 10 miljard dollar kosten. Kapers op de kust zijn Danone en Unilever. Eerder dit jaar werd het belang in de oogzorgdivisie Alcon aan Novartis verkocht voor omgerekend 21 miljard euro. De geruchten gaan dat Nestlé afscheid zou willen nemen van de waterdivisie.

De verwachte koers-winstverhouding voor 2011 bedraagt 16,72 (Bloomberg) en voor 2012 15,38. De geschatte winst per aandeel komt daarbij voor beide jaren uit op respectievelijk 3,06 Zwitserse frank en 3,33 Zwitserse frank. Van de 38 analisten uit Bloomberg zijn er 15 met een koopadvies en 20 met een houdadvies. 3 analisten zeggen ‘verkopen’.

Voor beleggers die op zoek zijn naar hoogwaardig rendement en beschutting tegen barre tijden, biedt Nestlé veel potentieel. De balans is bijzonder sterk en een geschat dividendrendement van 3,6 procent (Bloomberg) maakt het een investering waard. Hoort u ’t Clooney al zeggen: ‘Nestlé, what else?’

Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Nestlé mogelijk in portefeuille.

 

Martine Hafkamp is directeur van Fintessa te Baarn, www.fintessa.nl

Deze column is geen advies.
Lees op hun site haar disclaimer.


Ook interessant: