In de Kraft van het leven

afbeelding van Martine Hafkamp

Hoewel de afgelopen weken het optimisme lijkt te zijn teruggekeerd bij de beleggers en de groeiaandelen weer fors in koers oplopen, blijft het verstandig om de kern van de beleggingsportefeuille te laten bestaan uit defensieve waardeaandelen met een aantrekkelijk dividendrendement. Een aantrekkelijke kandidaat hiervoor is Kraft Foods.
 

Over Kraft Foods

Na Nestlé en Pepsi Co is Kraft Foods het grootste drank- en voedingsmiddelenconcern ter wereld. Het is ondermeer bekend van de koekjes van Nabisco (Oreo) en LU, de chocolade van Milka, Toblerone en Côte d’Or, Philadelphia Kaas en Jacobs koffie. Na een vijandige biedingstrijd van vier maanden werd begin vorig jaar het Engelse Cadbury overgenomen (bekend van de Schweppes frisdranken) voor 12 miljard pond.

Kraft Foods, opgericht in 1903, werd tien jaar geleden verzelfstandigd uit Philip Morris (nu Altria) met een eigen beursnotering. Altria heeft nog altijd een belang van 16 procent in Kraft. Het aandeel maakt deel uit van de Dow Jones Industrial met een weging van ruim 2 procent en het heeft een marktkapitalisatie van ruim 55 miljard dollar.
 

Dogs of the Dow

Ook wordt het aandeel gerekend tot de ‘Dogs of the Dow’; de tien geselecteerde aandelen uit de Dow met het hoogste dividendrendement aan het einde van het voorgaande kalenderjaar. ‘Dogs’ geeft aan dat het hier om aandelen van bedrijven gaat die in principe het minst populair zijn bij de beleggers. De achterblijvende koers zorgt daardoor voor een hoger dividendrendement.
 

Dividendrendement Kraft t.o.v. concurrenten

Kraft keert vier keer per jaar een dividend uit van 29 dollarcent. Het dividendrendement bedraagt daarmee 3,7 procent per jaar. Dit is meer dan dat van sectorgenoten als Nestlé en Unilever. Die zitten beiden op een dividendrendement van ongeveer 3 procent. Bovendien zijn deze aandelen duurder geprijsd met een k/w van circa 20, terwijl Kraft Foods een geschatte k/w heeft van ongeveer 15 voor 2011. Voor de eurobelegger is Nestlé ook duur vanwege de stand van de Zwitserse frank, hoewel we natuurlijk niet moeten vergeten dat we met een belegging in Kraft gaat ook een valutarisico aangaat in de Amerikaanse dollar.

Ongeveer de helft van de balans is gefinancierd met vreemd vermogen. Van de ruim 40 miljard dollar aan omzet wordt een kleine 60 procent behaald in de Verenigde Staten. Het aandeel van de opkomende economieën in de omzet neemt echter snel toe, de afgelopen twee jaar met ongeveer 15 procent.
 

Risico's Kraft

Eén van de grootste risico’s is de hoogte van de grondstofprijzen. Zoals we overal kunnen lezen rijzen die om diverse redenen momenteel de pan uit. Het gevaar bestaat dat Kraft deze niet kan doorberekenen in zijn prijzen zodat de winstmarge onder druk kan komen. In het (recente) verleden heeft het bedrijf aangetoond hier prima mee om te kunnen gaan en de winst gestaag te laten stijgen. Ook in de crisisjaren 2008 en 2009 liep de winst op en kreeg alleen de omzet een lichte tik. Maar, Amerikaanse ondernemingen saneren over het algemeen snel en stevig.
 

Amerikaanse analisten over Kraft

Het aandeel wordt door veel (Amerikaanse) analisten gevolgd, waarvan een ruime meerderheid een koopadvies afgeeft. Ook de Amerikaanse superbelegger Warren Buffett is positief over het aandeel, wat blijkt uit het 6 procents belang van zijn beleggingsvehikel Berkshire Hathaway in Kraft Foods. Volgens deskundigen zou de intrinsieke waarde van het aandeel 43 dollar zijn.

Analisten zitten iets minder hoog in de boom en hanteren gemiddeld een koersdoel voor de komende twaalf maanden van circa 36 dollar. Vanaf het huidige niveau betekent dat een koersstijging van 14 procent. Samen met het dividendrendement van 3,7 procent zou dit een totaalrendement van een kleine 18 procent opleveren. Dit lijkt op het eerste gezicht wellicht niet spectaculair, maar de vooruitzichten voor de omzetontwikkeling zijn gunstig. Daardoor is het risico dat wordt gelopen ook niet erg hoog. Met 55 procent eigen vermogen en 45 procent schuld is de onderneming in de kracht van haar leven.

 

Auteur heeft privé op het moment van schrijven geen positie, klanten van Fintessa hebben Kraft Foods in portefeuille.

 

Martine Hafkamp is directeur van Fintessa te Baarn, www.fintessa.nl

Deze column is geen advies.
Lees op hun site haar disclaimer.


Ook interessant: