KPN en Ziggo

afbeelding van Edwin Wierda

Veel nutsbedrijven zijn overheidsbedrijven of waren dat en zijn geprivatiseerd. Voorbeelden hiervan zijn de zorgsector, openbaar vervoersbedrijven, energiebedrijven en telecombedrijven. Ze hebben allen met elkaar gemeen dat de markten waarin zij opereren enorm zijn veranderd. Het kan interessant zijn om eens een discussie te voeren of de privatisering die veranderingen in gang heeft gezet of dat het juist de marktveranderingen waren die de privatisering tot gevolg hadden. Maar daar kan ik later eens over schrijven. 
 

KPN

KPN was lang geleden een staatsbedrijf dat verantwoordelijk was voor de telefoonmarkt. Mobiele telefoons bestonden nog niet en zij was verantwoordelijk voor het in stand houden van het telefoonnet en het aansluiten van telefoons. Het is een understatement om te zeggen dat er wat is veranderd. Het bedrijf is in handen van aandeelhouders, vaste telefoons worden praktisch niet meer verkocht, er is veel concurrentie en er zijn nogal wat producten en diensten bijgekomen.

Het bedrijf heeft het moeilijk. Dit is ook aan de aandeelkoers te zien. Deze staat nu iets boven de 8 euro maar is ook rond de 70 euro geweest. De groei is eruit bij KPN. Wel is er een enorme cash flow die maandelijks door onder andere telefoonabonnementen binnenkomt. Het bedrijf heeft ervoor gekozen niet heel veel wilde (buitenlandse) avonturen meer aan te gaan en elk jaar een hoog bedrag aan dividend aan de aandeelhouders uit te keren.

Beleggers die zeker willen zijn van hoge inkomsten kunnen de aandelen kopen. Een andere mogelijkheid is om op de aandelen een call optie te schrijven. Voor de call december 2016 met uitoefenprijs 8 ontvangt men 0,90 Euro. Dit is een relatief hoge optiepremie, zeker gezien de dividendinkomsten die onderweg te verwachten zijn.
 

Ziggo

Een ander bedrijf in de sector is Ziggo dat onlangs naar de beurs ging. Na een emissiekoers van Euro 18.50 staat de koers nu op Euro 23. Ziggo levert telefoon-, internet- en TV-diensten. De verwachtingen zijn hoog gespannen van deze nieuwkomer. Je zou kunnen zeggen dat KPN de oude rot in de markt is en Ziggo de jonge nieuwkomer.

Ik zou als belegger met Ziggo voorzichtiger zijn dan met KPN. Onder andere omdat er nogal wat ontwikkelingen gaande zijn in de sector als het gaat om betaalde TV-abonnementen. Later dit jaar wil Samsung (via internet) voet op de markt krijgen in deze sector in Nederland. Dit gaat tot gevolg hebben voor de marges bij Ziggo en KPN. De TV sector is voor Ziggo relatief gezien van veel groter belang dan voor KPN.

 

Auteur en klanten van Wierda en Partners Vermogensbeheer hebben geen positie in genoemde aandelen.
 

Edwin Wierda is directeur van Wierda en Partners Vermogensbeheer te Assen, www.wierdavermogensbeheer.nl

Deze column is geen advies.
Lees op hun site zijn disclaimer.


Ook interessant: