Klacht beleggen

Bij beleggen gaat het niet altijd zoals u wenst. Heeft u een klacht over uw vermogensbeheerder, bank of internet broker? Bijvoorbeeld over een mogelijk verkeerd beleggingsadvies, of een mogelijk te risicovolle positie? Of iets anders? Dan is het verstandig deze meteen bij de financiële dienstverlener in te dienen. Niet alleen de vriendelijkste weg, maar ook verplicht!
 

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij uw klacht, ook als het om andere financiële diensten gaat (uitgezonderd woekerpolissen), dan kunt u vrijblijvend een persoonlijk bericht sturen aan Robert Baars via ons contactformulier. Hierbij moet u onder andere denken aan communicatie met wederpartij en hulp bij het traject, zoals deels hieronder beschreven. En mocht het zover komen, Robert heeft goede contacten met enkele advocaten, en kan u goed begeleiden gedurende de zaak. Dat werkt al snel kostenbesparend, en dat zal hij u zelf graag uitleggen.
 

Informatie inwinnen

Voordat u een klacht gaat indienen, is het verstandig om eerst informatie in te winnen en een goede analyse uit te voeren. Is uw klacht wel gegrond? In onze rubriek Artikelen Beleggen en Recht vindt u uitleg over rechtszaken en wetsartikelen. Misschien staat uw probleem er wel soortgelijk bij. Daarnaast is het raadzaam om een advocaat te raadplegen. Binnen een uur kan die vaak wel inschatten of u een zaak heeft of niet. Afhankelijk van uw vraag kost dat wel wat, vraag dus vooraf hoeveel, maar het kan een hoop moeite en ergernis besparen. En minstens zo belangrijk, heeft u een zaak, dan komt u goed beslagen ten ijs.
 

Klachtenprocedure beleggen

Wat u sowieso moet weten, is dat voordat uw klacht bij de formele instanties in behandeling wordt genomen, onderbouwd moet kunnen worden dat u er met uw wederpartij niet uitgekomen bent. Wel zo eerlijk, want waar gewerkt wordt, vallen spaanders. En dan is het goed om een partij de kans te geven een fout te herstellen.
 

Klacht beleggen indienen

Komt u er niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij het DSI. Ook hier geldt: raadpleeg eerst een advocaat. Er zijn namelijk meer wegen om uw recht te halen, en u wilt immers wel de juiste weg bewandelen.
Het DSI werkt in geval van klachten overigens in samenhang met Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. U kunt ook uw klacht rechtstreeks daar deponeren. Lees hun procedure, u komt onder meer het volgende tegen:

  • controleer of wederpartij aangesloten is en zich bindend heeft verklaard
  • Als u niet bij de rechter of andere instantie een uitspraak heeft ontvangen en niet in een andere procedure zit, nemen zij uw klacht in behandeling
  • indien u zich hierbij bindend verklaart, kunt u niet naar de rechter voor behandeling of hoger beroep
     

Soms kan het ook nuttig zijn een kopie van uw dossier naar de Autoriteit Financiële Markten te sturen. De AFM gaat dan onderzoeken of de wet overtreden wordt.