Jean Paul van Straalen versus Joost Akkerman

Joost AkkermanJean Paul van Straalen

 

Jean Paul van Straalen (Iniohos) interviewt Joost Akkerman (Finles)

 

 

1. Hoeveel jaar zit je nu in het vak en wat was je beweegreden om de beleggingen in te gaan?

In 2008 ben ik bij Finles Capital Management begonnen als investment analyst en daar heb ik me inmiddels ontwikkeld tot portfolio manager. Als portfolio manager richt ik me voornamelijk op het selecteren en monitoren van externe hedgefonds managers voor de verschillende fondsen en mandaten die wij beheren. Tijdens mijn studie maakte ik kennis met beleggen en kocht ik mijn eerste aandelen. Ik volgde het bedrijfje op de voet, wilde er alles van weten, vergeleek ze met hun 'peers', viel brokers lastig voor research en ging naar Roadshows waar ik het management zelf een aantal vragen kon stellen.

Het feit dat er zoveel zaken meespelen, van invloed zijn op de prijs van bijvoorbeeld een aandeel en markten beweegt, fascineert mij enorm. Ik vind het dan ook bijzonder interessant om verschillende hedgefonds managers binnen eenzelfde strategie te spreken die een totaal andere kijk hebben op de markten. Het komt voor dat ik in één dag een manager spreek die een aandeel long zit terwijl en een ander die met evenveel overtuiging het aandeel short zit. Beiden met een goed onderbouwd verhaal. En beide managers kunnen een plaats hebben in een en dezelfde portefeuille van hedgefondsen.
 

2. Waar let je op bij het selecteren van managers?

Naast specifieke ervaring die een manager en zijn team meebrengen, hun return generation proces (Alpha vs Beta) en risico management, heb ik speciale aandacht voor de persoonlijke en operationele aspecten van een hedge fonds.

Een goede manager is in mijn ogen op de eerste plaats ‘eager’ om rendement te maken. Hij/zij heeft zelf in het fonds geïnvesteerd en kan zich volledig richten op waarde toevoegen door ‘te beleggen’. Zaken als marketing en sales, maar ook een persoonlijke situatie (scheiding) kunnen een manager afleiden, en deze zaken kunnen het beste aan anderen worden overgelaten. (Hoewel ik dat laatste niet kan beloven.)

Voor wat betreft het proces, dit moet herhaalbaar en transparant zijn. Ik hoef niet te kunnen doen wat zij doen en hun strategie repliceren (als ik het al zou kunnen), maar wil wel begrijpen wat zij doen en hoe zij tot bepaalde keuzes komen. Zodat ik me daar een helder beeld van kan vormen én het ook onze klanten kan uitleggen.

Last but not least is het van belang dat een fonds de juiste service providers inschakelt. Jeroen Vetter (Capital Guards) heeft hier eerder een helder artikel over geschreven op zijn persoonlijke website jeroenvetter.nl. Hadden investeerders hier beter op gelet had een hoop leed kunnen worden voorkomen. Al vroeg in het proces kijk ik naar de serviceproviders, omdat me dat een hoop onnodig werk kan besparen.
 

3. Waarom heb je een voorkeur voor hedgefondsen boven ‘Long Only’ beleggingsfondsen?

Het begrip ‘hedgefonds’ fungeert vaak als kapstok. Er wordt van alles aan opgehangen. Hedgefondsen kunnen weliswaar in verschillende asset classes beleggen, maar de manager geeft aan welke strategie hij aanhangt en hoe hij denkt waarde te kunnen toevoegen. Er is voor elk scenario en beursklimaat wel een strategie en een manager aan te wijzen die daarvan kan profiteren, en mijn voorkeur voor hedgefondsen komt met name door de grote mate van flexibiliteit. Een hedgefonds is eigenlijk niet anders dan een traditioneel fonds met meer mogelijkheden. Zo is de manager bijvoorbeeld niet gehouden aan het over- of onderwegen, maar kan hij ‘uitgesproken’ Long of Short posities innemen. Research wijst uit dat dit de Risk/ Return ratio ten opzichte van Long Only ten goede komt.
 

4. Hoe belangrijk is het de juiste strategy calls te maken?

Bij het selecteren van hedgefonds managers is de bottom up approach belangrijker dan de top down strategy calls gegeven de enorme dispersie tussen managers. Zo doet een goede manager in een strategie die slechte strategie het over het algemeen beter dan een slechte manager in een goede strategie.
 

5. Welke informatie wil je graag nog aan de bezoekers van BeursEffecten meegeven?

Hedgefondsen streven naar een absoluut rendement, maar elke beleggingsbeslissing blijft een keuze en hoeft niet perse de juiste te zijn. Hoe een manager omgaat met ‘verkeerde’ beslissingen en verliezen voor investeerders weet te beperken is essentieel.
 

Volgende interview: Joost Akkerman versus Bas Nagtzaam
Vorige interview: Rob Brand versus Jean Paul van Straalen