Gemak dient de mens

afbeelding van Martine Hafkamp

De verrassende overname van Bol.com door Ahold schudde de markt voor e-commerce wakker. HEMA en Wehkamp waren de meer genoemde overnamekandidaten, maar de naar eigen zeggen meest bezochte retailwebsite en grootste online shop van Nederland niet. Bol.com heeft in het segment boeken/Cd’s/Dvd’s zelfs een marktaandeel van meer dan 60 procent.

Sinds 1999 is Docdata de stille kracht achter de dienstverlening van Bol.com. Waar klanten denken dat Bol.com over een heel groot distributiecentrum beschikt, is het in werkelijkheid Docdata die ervoor zorgt dat alle Cd’s, Dvd’s, boeken en de rest van het assortiment van Bol.com van de leverancier bij de koper belanden.

De geschiedenis van de onderneming gaat verder terug. Docdata werd in 1976 opgericht en was van oorsprong een Limburgse uitvindersclub die in 1984 naar de beurs werd gebracht. De onderneming werd winstgevend toen in 1991 de broers Van den Nieuwenhuyzen hun cd-fabrieken bij Docdata onderbrachten. In ruil hiervoor kregen zij de meerderheid van de aandelen. Deze werden in 1994 overgedaan aan hun Begemann-groep, waarna Docdata van de beurs werd gehaald. Een jaar later volgde er een management buyout en in 1997 werd Docdata voor de tweede keer op de Amsterdamse beurs geïntroduceerd.

Ten tijde van de tweede beursintroductie bestonden de activiteiten van Docdata hoofdzakelijk uit het maken en, tevens op verzoek van haar klanten, het verzenden van cd’s en dvd’s en het ontwikkelen van programmatuur voor industriële automatisering. Begin dit jaar is voor een onbekend bedrag de verkoop van deze eerste activiteiten afgerond.

De tweede toenmalige activiteit is uitgegroeid tot het onderdeel Industrial Automation Integrators (IAI) Industrial Systems, dat actief is in de laser industrie. Hier worden onder meer machines ontwikkeld, gebouwd en op de markt gebracht die worden gebruikt voor het beveiligen van bijvoorbeeld bankpassen en paspoorten met laser- en andere optische technieken. Tegenwoordig maakt de omzet die hier gerealiseerd wordt nog maar zo’n 12 procent uit van de totale omzet van Docdata.

Met de zelf opgedane logistieke ervaring besloot het management van Docdata eind jaren ’90-begin deze eeuw, zich te gaan richten op de opkomende en snelgroeiende markt van e-commerce. Er werd een aantal overnames gedaan waarmee er een compleet dienstenpakket kon worden aangeboden. Inmiddels is Docdata uitgegroeid tot de internetdienstverlener van Nederland. De onderneming is tevens actief in de rest van de Benelux, Duitsland en Groot-Brittannië.

De klanten van Docdata kunnen gebruik maken van de ervaring en het netwerk van de onderneming, zonder zelf die logistiek op te zetten. Dat kan enorme kostenbesparingen opleveren. Docdata verzorgt tevens de betalingen die online worden gedaan voor meer dan 1.800 webshops. Ook biedt Docdata de mogelijkheid van webshop-begeleiding. Hierbij beheert Docdata de webshop voor de desbetreffende klant. Niet zo verwonderlijk dus dat Docdata Bol.com tot de klantenkring mag rekenen. Andere partijen waar Docdata de logistieke processen voor verzorgt zijn onder andere Zalando, V&D, de Bijenkorf, Tele2, HP, Logitech Europe en iBood. Recent werd een samenwerkingsovereenkomst met Livera aangegaan.

Uit de onlangs gepubliceerde jaarcijfers blijkt dat Docdata volop profiteert van het feit dat ‘gemak’ bij de consument steeds belangrijker aan het worden is. Hoewel bij het onderdeel IAI als gevolg van toenemende concurrentie uit opkomende landen zowel de omzet als de winst daalde en het orderboek afnam, realiseerde Docdata vorig jaar als geheel een recordomzet van 130,7 miljoen euro. Dat is een toename van 26 procent ten opzichte van 2010. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 13,9 miljoen euro, vergeleken met 8,6 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst steeg met 79 procent tot 6,8 miljoen euro. Het aantal transacties in de e-commerce activiteiten steeg met 23 procent.

De ambities zijn groot en dan met name op het gebied van e-commerce fulfilment. Docdata streeft naar een Europese top-3 positie. De overname van Bol.com door Ahold is vooralsnog geen bedreiging. Vorig jaar juni werd het contract met Bol.com voor vijf jaar verlengd. De logistieke kracht en het fijnmazige distributienetwerk van Docdata zou wel eens juist door Ahold kunnen worden benut.

Met klanten die steeds luier worden en steeds meer vanachter hun computer hun zaakjes willen regelen en met gemiddelde aankoopbedragen die stijgen, zijn de vooruitzichten voor Docdata bijzonder gunstig. Naar verwachting zal in 2020 een kwart tot een derde van alle detailhandelsverkopen via internet gebeuren.

De aanstaande opname van Docdata in de smallcap-index komt hopelijk de verhandelbaarheid van het aandeel ten goede. De onderneming is met een solide financiële basis actief in een snelgroeiende markt en is met een verwachte koers-winstverhouding van 12 voor dit jaar niet duur. In juni wordt 50 cent dividend uitgekeerd. U leest het, u krijgt alle argumenten op een presenteerblaadje aangereikt. Gemak dient de mens bij deze mogelijke koopkandidaat voor in een goed gespreide portefeuille van de offensiever ingestelde belegger!
 

Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Docdata mogelijk in portefeuille.

 

Martine Hafkamp is directeur van Fintessa te Baarn, www.fintessa.nl

Deze column is geen advies.
Lees op hun site haar disclaimer.


Ook interessant: