Wat is een booster?

Een booster lijkt erg veel op een turbo, vandaar dat we ons hier beperken tot de verschillen.

Wat erg belangrijk is, is dat de hefboom bij een booster vaak veel hoger is dan bij een turbo. Dat is leuk als het goed gaat, maar dit wordt gerealiseerd door het financieringsniveau van de booster kort op de koers van de onderliggende waarde te houden. Dus wanneer de koers van de onderliggende waarde de andere kant op gaat dan verwacht en waarop de positie is ingenomen, gaat de stoploss bij de booster sneller in werking. Het volledig ingelegde vermogen is dan verloren gegaan. Bij een booster is er namelijk geen verschil tussen het financieringsniveau en de stoploss, net als bij de limited en BEST speeder het geval is. Bij de turbo is dat anders.

Daarnaast is er, anders dan bij de turbo, een opslag op de prijs van een booster. Dat is nodig, omdat het koersrisico onder de stoploss bij de uitgevende instelling ligt en niet bij de belegger. De hoogte van de opslag is afhankelijk van subjectieve factoren, die de uitgever van de booster bepaalt. Erg transparant is het product daarmee niet.

Bij deze opslag in de prijs van de booster zit het verschil ingeprijsd tussen het financieringsniveau en de stoploss die de turbo kent. Dus wanneer u gaat rekenen of de turbo of de booster meer risico betekent, dient u ook het verschil in aanschafprijs mee te nemen. Immers, bij de turbo kunt u een deel van het verschil behouden wanneer de stoploss is geraakt. Bij de booster bent u het geheel zeker kwijt wanneer de stoploss wordt geraakt.

Kortom, er is een hoger rendement mogelijk met een booster.
Daar staat tegenover dat het risico van een booster ook hoger is dan bij een turbo.
 

Bekijk ook de andere derivaten: