Bob Hendriks versus Edwin Wierda

Edwin WierdaBob Hendriks

 

Bob Hendriks (BlackRock) interviewt Edwin Wierda (Wierda en Partners)

 

 

1. Hoeveel jaar zit je nu in het vak en wat was je beweegreden om de beleggingen in te gaan?

Ik zit al ruim 15 jaar in het vak. Beleggen trok me op jonge leeftijd al aan. Met name de dynamiek en verbanden in de financiële wereld trekken me aan. (Praktisch) alles wat in de wereld gebeurt heeft gevolgen voor de koersen op de beurs. Het is de kunst om die bewegingen goed te analyseren en in te schatten. Wat begon met een hobby, werd mijn beroep.
 

2. Veel mensen zeggen dat de markt efficiënt is. Hoe denk jij daarover?

De markt is zeker niet volledig efficiënt. Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat alle informatie in de koersen zou zijn verwerkt. Dat is niet het geval. Je zou kunnen zeggen dat de markt op langere termijn efficiënter is dan op korte termijn. Natuurlijk is het wel zo dat door automatisering en internet informatie steeds makkelijker toegankelijk is voor de mensen. Koersbewegingen zijn daardoor feller aan het worden. Dicht op de markt zitten, alert zijn en focussen kan tot gevolg hebben dat je de markt verslaat.
 

3. Wat is de grootste denkfout die beleggers maken?

De grootste weet ik zo niet, maar ik kan een fout noemen. Veelal relateren mensen een beurskoers aan een historisch hoogtepunt (vaak in 2007). De wereld en de bedrijven zijn echter veranderd. Zo is 2007 geen basis meer voor een vergelijking. Beleggen is vooruitkijken. Koersen uit het verleden zeggen mij weinig. Het gaat om relatieve waardering. Een aandeel van Euro 8 met een koerswinstverhouding van 10 is duurden dan een aandeel dat Euro 10 kost en een koerswinstverhouding van 8 heeft.
 

4. Wat zijn volgens jou belangrijke trends in de wereld?

Als je de kranten leest zie je dat wereldwijd een tendens is naar minder groot, beheersbaar, focus, klantgerichtheid, transparantie etc. Grote bedrijven kunnen hier moeilijker en minder snel in mee. Dit zie je in beurskoersen terugkomen. Denk aan de grote banken, KPN, etc. Groot wordt niet altijd als goed ervaren. Een nichemarkt is vaak winstgevender dan een grote markt.
 

5. Welke informatie wil je graag nog aan de bezoekers van BeursEffecten meegeven?

Zorg dat je weet wat je doet als je belegt. Er is genoeg informatie te vergaren. Een goede investering in kennis levert geld op. Door kennis en alertheid kun je je kansen verhogen. Zorg ervoor dat aandelen/obligaties kopen beleggen is. Zorg dat je het verschil tussen beleggen en gokken weet. Zolang je dat verschil niet kent, kost beleggen zeker geld.

 

Volgende interview: Edwin Wierda versus Frank Brouwer
Vorige interview: Bob Hagemans versus Bob Hendriks