Belegger is rupsje Nooit Genoeg

afbeelding van Cor Wijtvliet

In het midden van de maand oktober presenteerde het fameuze Apple zijn resultaten. Om meerdere redenen keek de markt met spanning uit naar de cijfers van dit bedrijf. Het was de eerste keer dat het bedrijf zich aan de buitenwacht presenteerde na de dood van cultondernemer Steve Jobs. Die stierf op 5 oktober.

Er was nog een reden voor extra aandacht. Apple had meer dan twintig kwartalen op rij de verwachtingen van de markt royaal verslagen. Zoiets kan niet eindeloos doorgaan. Dat leert de geschiedenis. Als een bedrijf dan eenmaal teleur stelt, dan doet de belegger er goed aan extra alert te zijn. Het kan het begin van een lange negatieve reeks zijn.

Daar zijn, zeker in de techsector, veel voorbeelden van te vinden. Neem een bedrijf als Cisco. In zijn beste dagen was de marktkapitalisatie van dit bedrijf hoger dan het bruto nationaal product van Spanje. Dat is een even curieus als krankzinnig gegeven. Het zou moeten dienen als een signaal aan de belegger, dat hier de grenzen van het normale ver overschreden zijn. De belegger negeerde echter deze signalen en bleef Cisco kopen. Wie hoog stijgt, kan diep vallen en dat is ook in het geval van Cisco gebleken. De huidige koers is geen schim van wat het eens was.

De les? De belegger doet er goed aan geen rupsje Nooit Genoeg te zijn en zich niet door zijn emotie (hebzucht) te laten regeren.
 

Resultaten Apple

Uiteindelijk vielen de resultaten van Apple de geïnteresseerde buitenwacht tegen. De omzet steeg met maar liefst 39% tot een waarde van $ 28,7 miljard, maar desondanks viel die omzet bijna $ 1,5 miljard lager uit dan de markt verwachtte. De winst per aandeel steeg van $ 4,64 naar $ 7,05, een stijging van maar liefst 65%. Maar ook hier overheerste de teleurstelling. De markt ging uit van een winst per aandeel van $ 7,18.

Wat was de oorzaak van de teleurstelling? Die school eerst en vooral in een tegenvallend aantal verkochte iPhones. Dat waren er ruim 17 miljoen, maar de markt had gerekend op bijna 20 miljoen. Maar niet alleen de iPhone bleef achter bij de verwachtingen. Er gingen ook minder iPads over de toonbank en veel minder iPods (-27%).

Is er een logische verklaring voor deze (eenmalige?) teleurstelling of moeten beleggers rekening gaan houden met een nieuwe trend? Dat laatste lijkt een te voorbarige conclusie als we naar marktontwikkelingen kijken. Van de iPod lijkt weinig meer te verwachten. Dit speeltje heeft zijn beste tijd gehad. De kans dat het in positieve zin de belegger kan verassen is gering. Het is een cashcow geworden en Apple zal waarschijnlijk zijn best doen om het zo te houden. Dat betekent dat met zekere regelmaat vernieuwde toestelletjes gelanceerd zullen blijven worden.

De tegenvallende iPad verkopen (+166%) laten zich maar moeilijk verklaren. Misschien zijn de verwachtingen van de markt met een consensus van 11,7 miljoen verkopen gewoon te hoog. Het kan echter ook zijn dat de concurrentie zich steeds nadrukkelijker roert. Denk aan de introductie van de Kindletablet door Amazon tegen een zeer concurrerende prijs. Hoewel Apple zelf de iPad lat voor 2012 zeer hoog heeft gelegd (48 miljoen), doet de geïnteresseerde leek er goed aan zich niet in slaap te laten sussen en de vinger aan de pols te houden.

Zoals gezegd school de grootste teleurstelling in het aantal verkochte iPhones. Ruim 2,5 miljoen minder verkochte toestelletjes dan verwacht. In tegenstelling tot de iPad laten de tegenvallende resultaten zich hier wel gemakkelijk verklaren. Apple zelf was er al vanuit gegaan dat de verkopen in de periode juli-september wel lager zouden uitvallen. Het bedrijf had immers aangekondigd in de aanloop naar de feestdagen nieuwe toestelletjes te introduceren. Dat is inmiddels ook alweer gebeurd met de introductie van de iPhone 4S. Het ligt dan ook voor de hand, dat de kooplustige consument in het afgelopen kwartaal de hand op de portemonnee heeft gehouden om in het lopende kwartaal toe te slaan.
 

Conclusie

Het klopt dat de resultaten van Apple over zijn 4de kwartaal tegen vielen. Het klopt niet hier verreikende conclusies aan te verbinden zoals hier en daar te beluisteren viel. De suggestie dat Apple met het verscheiden van Steve Jobs bijna onmiddellijk zijn glans heeft verloren is te gek voor woorden. Wel is het onmiskenbaar dat de resultaten in de komende kwartalen onder een vergrootglas gelegd zullen worden. Beleggers zullen zich ervan willen vergewissen, dat ondanks de dood van Jobs Apple een technologischpowerhouse is en blijft. Dat zal geen gemakkelijke opgave blijken. Elke tegenvaller, hoe klein ook, zal uitvergroot worden. Apple is zodoende kwetsbaarder dan in de afgelopen jaren en de concurrentie zal niet wachten deze nieuwe kwetsbaarheid uit te buiten. De belegger moet zich hiervan bewust zijn.

Cor Wijtvliet is directeur van Wijtvliet Research en partner bij De Weygerbergen, bureau voor performance meting en vermogensbegeleiding. (weygerbergen.com)

Deze column is geen advies.
Lees op hun site zijn disclaimer.


Ook interessant: