Bayer wendt de blik naar het oosten

afbeelding van Cor Wijtvliet

Woensdag 16 november organiseerde het Duitse chemie concern Bayer een bijeenkomst voor investeerders in Shanghai in China. CEO Marijn Dekkers maakte aansluitend op deze bijeenkomst bekend dat zijn bedrijf komende jaren sterk wil expanderen in de zogeheten opkomende markten. Tot 2015 moet de omzet in Azië met maar liefst 60% groeien tot een bedrag van Eur 11 miljard. Ongeveer 6 miljard moet uit China en omstreken komen. Om die doelstelling te bereiken gaat het bedrijf fors investeren, niet alleen in de uitbouw van bestaande productiefaciliteiten voor chemische producten maar ook in research & development. De CEO verdedigt zijn beleid met onder meer een verwijzing naar de aanhoudende (economische) instabiliteit op de Europese thuismarkt.

De ambitie van Bayer is veelzeggend. In 2010 had het bedrijf en omzet van Eur 35,1 miljard en verwacht in 2011 een omzet van ongeveer Eur 36,5 miljard. Dat is een stijging van amper 4%. Dat blijft enigszins achter bij de eigen doelstelling van een jaarlijkse omzetgroei van 5%-7%. Deze cijfers verbleken bij de ambitie in Azië en omstreken. Dit deel van de wereld is nu al belangrijk voor Bayer. In 2010 kwam 21% van de omzet uit deze regio. Dat is maar 2% minder dan de bijdrage uit Noord Amerika. Als Bayer zijn ambitie waarmaakt zal Azië bijna net zo belangrijk worden als de Europese thuismarkt, die in 2010 nog goed was voor bijna 40% van de omzet.
 

Bayer is achterblijver

Dat Bayer veel ambitie wil uitstralen is wel begrijpelijk. Eigenlijk blijft Bayer een beetje achter bij de concurrentie. Het bedrijf steunt op drie poten. De eerste is healthcare (farmacie) met een omzet van Euro 16,9 miljard en een marge van 26%. Deze poot gaat gebukt onder concurrentie van producenten van generieke medicijnen en het ontbeert een echte blockbuster, een kaskraker. Healthcare moet het vooralsnog hebben van kostenbesparingen. Daar zal komende tijd niet veel verandering in komen nu het veelbelovende medicijn Xarelto (bloedverdunner) zowel in de VS als in Europa op de markt mag komen. De verwachtingen rond dit nieuwe medicijn zijn hoog gespannen met een verwachte piekverkoop van Euro 2 miljard in 2016. De verkopen in de VS zijn daarin niet meegenomen. Johnson&Johnson brengt Xarelto daar op de markt en Bayer ontvangt 30% van de revenuen. In de tussenliggende tijd moet Bayer veel investeren in marketing en distributie. Dat zal zeker in 2012 niet goed uitpakken voor de marges. In 2011 zullen de marges hoger uitkomen dan in 2010 mede dankzij de herstructureringen.
 

Zorgenkindje

Het echte zorgenkindje is Material Sciences (Chemie) met in 2010 een omzet van Eur 10,2 miljard en een marge van 13,4%. Deze markt gaat gebukt onder overcapaciteit, valutakosten en hoge kosten voor energie. Bayer voorziet nog wel een omzetgroei van enkele procenten, maar dat gaat weer wel gepaard met een aanhoudende daling van de marges. De Duitsers weten niet zo goed wat ze willen met Material Sciences. Er gaan stemmen op voor een spin-off of zelfs voor een geheel of gedeeltelijke verkoop. De opbrengst zou aangewend kunnen worden om de derde poot CropScience (agriculture) te versterken. Dat zou kunnen gebeuren door overnames te plegen in de sfeer van de biotechnologie. Voor CropScience zijn de vooruitzichten zonder meer goed met een verwachte omzetgroei van bijna 10% en een marge die hoger zal uitkomen dan de 19% in 2010. In dat jaar had CS trouwens een omzet van Eur 6,8 miljard. Acquisities zijn op hun plaats, omdat in 2011 juist een vernieuwde productmix voor de mooie resultaten zorgt. Veel producten van oudere datum laten nog wel een omzetgroei zien maar geen prijsverbetering.
 

Conclusie

Hoewel 2011 tot nu toe een moeilijk jaar is geweest, heeft Bayer boven verwachting gepresteerd. Bij CropScience en Healthcare verbeterden de marges aanzienlijk, mede dankzij de herstructureringen. Alleen bij Material Science was dat niet het geval. Of het bedrijf dit huzarenstukje kan herhalen is de vraag. Veel zal afhangen van de prestaties bij Healthcare. Zullen aantrekkende medicijnverkopen de hoge kosten voor de introductie van onder meer Xarelto kunnen ondervangen? Van MaterialScience is in ieder geval weinig goeds te verwachten.

Wie weet komen dan in 2013 niet alleen de Wijzen uit het Oosten!

Cor Wijtvliet is directeur van Wijtvliet Research en partner bij De Weygerbergen, bureau voor performance meting en vermogensbegeleiding. (weygerbergen.com)

Deze column is geen advies.
Lees op hun site zijn disclaimer.


Ook interessant: