Arend Jan Kamp versus Merwin Bisseling

Merwin BisselingArend Jan Kamp

 

Arend Jan Kamp (IEX) interviewt Merwin Bisseling (ABM Financial News)

 

 

 

1. Hoeveel jaar zit je nu in het vak en wat was je beweegreden om de beleggingen in te gaan?

In 2009 ben ik met ABM Financial News gestart. Deze beursnieuwsdienst komt voort uit Add is Multiply, een studentenbedrijf uit Groningen, waar we sites als Emissies.com en DeAandeelhouder.nl exploiteerden. Voor deze websites zochten wij goed beursnieuws, maar het aanbod van nieuwsdiensten paste niet bij wat wij zochten. Kortom, we besloten dit zelf te gaan doen en inmiddels zijn we gevestigd op Beursplein 5 in Amsterdam.

Rond 2000, vol in de internetbubbel, werd Add is Multiply opgericht. De naam verwijst naar een van de regels voor de nieuwe economie van Kevin Kelly. Inmiddels ben ik circa 14 jaar professioneel actief 'in de beleggingen'.
 

2. Spreek een belegger en binnen drie zinnen valt het woord bubbel. Zijn er inderdaad bubbels in de markt naar jouw smaak en welke zijn dat?

Een hebben we er net genoemd en die liep voor veel beleggers niet goed af. Het interessante is dat achteraf iedereen precies wist hoe de internetbubbel ontstond en hoe dit moest eindigen, maar dat tijdens de bubbel blijkbaar maar weinigen zagen dat de bubbel werd opgeblazen en vermoedelijk nog minder er naar hebben gehandeld.

Hoewel achteraf de bubbel overduidelijk aanwezig was, is het tijdens de bubbel schijnbaar toch erg moeilijk er een te herkennen.

Interessant vind ik de experimenten van de Federal Reserve en de Bank of Japan. Zij stimuleren de nationale economie enorm, zeker in Japan. En op korte termijn werkt dit ook wel degelijk. Toch komt er een moment dat al die stimuleringen moeten worden teruggedraaid, iets waar de Fed al flink mee bezig is, maar vervolgens komt er ook ooit de dag dat er 'afgerekend' moet worden.

Aangezien stimuleringen van deze omvang uniek zijn, is het ook onduidelijk, althans tenminste voor mij, hoe deze experimenten in de toekomst aflopen. Wellicht zonder al te grote problemen, maar misschien is de ellende die de stimuleringen in de toekomst veroorzaken wel groter dan de problemen die er waren toen er werd besloten om te gaan stimuleren. Een geruststellende gedachte, iedereen zal achteraf precies kunnen verklaren wat er mis ging.
 

3. Heb je ooit met berichten van jou aantoonbaar koersen in beweging gezet? Zo ja, noem eens voorbeeld(jes).

ABM Financial News zet met berichten regelmatig een koers in beweging. Het mooiste is als dit gebeurt nadat we zelf uitgebreid onderzoek hebben gedaan naar een bepaalde kwestie en we de belegger een gedegen stuk kunnen presenteren die bijvoorbeeld een zwakte van een bedrijf blootlegt of -achteraf gezien- exact omschreef hoe een kwestie zich ontwikkelt.

Hierin slaagden we bijvoorbeeld met Imtech, hoewel deze onderneming ook een grote frustratie van mij persoonlijk is. Destijds toen de mega-opdracht in Polen binnenkwam, daar waar later alle ellende begon voor de onderneming, had ik grote twijfels bij deze opdracht. Een belrondje verder, waarin ik sprak met Imtech (ja die € 620 mln was volledig voor Imtech zelf), de opdrachtgever en analisten die geen onraad roken, heb ik het maar laten rusten. Schijnbaar zag ik spoken.
 

4. Stel, je wint morgen 1 miljoen euro netto en die ga je helemaal beleggen. Waar zou je het geld insteken?

Met een fictief gewonnen miljoen mag je wat risico nemen, dus geen spreiding, lange termijn et cetera. Ik steek dit geld rücksichtslos voor de helft in LinkedIn, van de hype aandelen van dit moment is LinkedIn er volgens mij een met wel een haalbaar commercieel model. Verder gooien we nog 490.000 euro in ASML, dat de komende jaren als monopolist dankzij EUV mijn belegging zeker zal laten renderen. Ik houd dan nog 10.000 euro over en die steek ik in Imtech, nadat de emissie die er vermoedelijk aan zit te komen achter de rug is. Mocht Imtech uit zijn as herrijzen dan poetst dit mooi het nare smaakje weg die ik overhield aan de mega opdracht uit Polen.
 

5. Welke informatie wil je graag nog aan de bezoekers van BeursEffecten meegeven?

Kijk uit naar het volgende interview, want dat belooft er een te worden die de lezer niet mag missen.

 

Volgende interview: Merwin Bisseling versus Tom Muller
Vorige interview: Lukas Daalder versus Arend Jan Kamp