Invloed dividend bij sprinters, turbo's, boosters en speeders?

Hoe wordt met dividend omgegaan bij sprinters, turbo's, boosters en speeders?
(Vraag van: wil anoniem blijven; datum: 25-09-2012)

 

Selwyn Duijvestijn, specialist in turbo's, speeders en sprintersAntwoord van Selwyn Duijvestijn:
Een winstgevende onderneming heeft twee mogelijkheden om deze winst aan te wenden. Het concern kan de winst herinvesteren in het bedrijf of kan er voor kiezen een deel van de winst uit te keren aan haar aandeelhouders. De optie omtrent winstuitkering is uiteraard het dividend. En dat heeft invloed op de waarde van uw sprinter, turbo, booster of speeder.
 

Ex-dividend datum

Het uitkeren van dividend heeft invloed op de koers van het aandeel. Op de dag vóór de ex-dividend datum wordt bepaald welke beleggers het aandeel in bezit hadden, en dus recht hebben op het dividend. Bij de volgende opening noteert het aandeel vervolgens “ex-dividend” (uit het Latijn: zonder dividend).

Meestal daalt de koers op de ex-dividend datum met een bedrag bijna gelijk aan de hoogte van het dividend. Het kan hiervan afwijken als de belastingdienst van een land dividendbelasting inhoudt op het uitgekeerde dividend. Daarnaast zorgen natuurlijk ook de dagelijkse koersfluctuaties ervoor dat het koersverschil die dag zelden exact gelijk is aan het dividend.
 

Financieringsniveau

Bij een sprinter, turbo, booster of speeder investeert u, zoals u weet, slechts een gedeelte van de waarde van de onderliggende waarde. De rest financiert de uitgevende partij voor u. Het voor u gefinancierde gedeelte wordt het financieringsniveau genoemd en dit kan wijzigen op het moment dat de onderliggende waarde ex-dividend gaat.

De uitgevende partij bezit de aandelen en ontvangt daarom de uitgekeerde dividenden. Deze worden na aftrek van eventuele belastingen in mindering gebracht op het financieringsniveau. Hierdoor zit er dus wel degelijk een verschil tussen sprinters, speeders, boosters en turbo’s.
 

Verschil dividendbelasting speeders

De speeders van Commerzbank en Citigroup worden namelijk uitgegeven via een Duitse instelling. Vandaar ook de letters DE aan het begin van de ISIN-code van de producten. Omdat er in dit land dividendbelasting wordt geheven die niet kan worden teruggevorderd, heeft dit een nadelig effect op speeders long. Veel beleggers weten dit niet, maar het is een punt om rekening te houden als een voor de langere termijn een hefboomproduct kiest met een aandeel als onderliggende waarde.
 

Stop loss-niveau

Turbo’s, boosters, sprinters en speeders kennen op een enkele speeder na geen afloopdatum, maar hebben wel een stop loss-niveau. Als de onderliggende waarde dit niveau bereikt of passeert, wordt het product afgewikkeld en ontvangt u binnen enkele dagen de eventuele restwaarde. De minimale restwaarde bij turbo’s, sprinters en speeders is gebaseerd op de laagste koers van de onderliggende waarde op de dag dat het stop lossniveau wordt bereikt en de daaropvolgende handelsdag (of de hoogste koers van de onderliggende waarde in het geval van een ‘short’).

Let er goed op dat turbo’s, sprinters en speeders waarvan de onderliggende waarde niet wordt verhandeld op Euronext Amsterdam kunnen ook hun stop loss-niveau bereiken buiten de handelsuren van deze beurs.

Eens per maand wordt op basis van het actuele financieringsniveau het stop loss-niveau aangepast. Bij hefboomproducten op individuele aandelen kan het stop loss-niveau ook op ex-dividend data worden aangepast. Dit gebeurt dan eveneens aan de hand van het actuele financieringsniveau. Het is dus nooit het geval dat vanwege het uitkeren van dividend uw sprinter, turbo, booster of speeder een nadelig effect te verwerken krijgt omtrent het stoploss-niveau of hefboom.

Een goede tip is om in het geval van hefboomproducten alle kleine verschillen op een rij te zetten. Dat geldt natuurlijk in alle gevallen, maar ik ben benieuwd hoeveel lezers er al daadwerkelijk af wisten van het verschil rondom dividendbelasting tussen sprinters, boosters, speeders en turbo’s. Weet te allen tijde waar u in belegt!

Selwyn Duijvestijn is algemeen directeur van BeursBazaar/Turbo-Trading Nederland te Best.